Начальником Літинська ДПІ Тетяною Беліченко проведена роз’яснювальна робота з платниками податків Літинської ОТГ щодо обліку товарних запасів.
Зокрема посадовець нагадала, що 26 листопада набув чинності Порядок обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 495 (далі-Порядок).
Вести облік товзапасів за замовчуванням має кожен суб’єкт господарювання, який здійснює розрахункові операції.
Якщо розглядати ФОП, то серед них облік товзапасів мають вести:
- усі загальносистемники;
- усі єдиноподатники-ПДВшники;
-єдиноподатники-безПДВшники, які торгують ТСПТ, ліками, медичними та ювелірними виробами.
Згідно вимог Закону про РРО.
Вимога п. 12 ст. 3 вимагає вести облік товарних запасів і надавати податківцям під час перевірки в місцях продажу документи, які підтверджують походження цих товарів.
Облік товзапасів у ФОП має стартувати із введення початкових залишків. Тобто першим записом у Формі обліку має бути інформація про усі товарні запаси, які наявні у ФОП на момент, коли він зобов’язаний розпочати товарний облік.
Для цього потрібно скласти Опис залишку товарів на початок обліку. Він складається в довільній формі та має містити інформацію про найменування товарів, наявних у ФОП, кількість таких товарів (із зазначенням одиниці виміру) та їх вартість, самостійно визначену ФОП.
Незважаючи на свою довільну форму, стартовий опис залишку товарів для цілей товарного обліку ФОП має статус первинного документа (п. 2 розд. І Порядку).
Тобто Порядок дозволяє ФОП внести початкові залишки за описом, навіть якщо на них немає жодних документів. А от уже в подальшому облік має ґрунтуватися тільки на конкретних документах про надходження та вибуття ТМЦ
Закон про РРО говорить, що ФОП зобов’язаний надавати податківцям для перевірки документи, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу. Тобто :
- документи на товар мають бути безпосередньо на кожній торговельній точці, де вони продаються.
Для ФОП, у якого є кілька торговельних точок у різних місцях, має вести не тільки загальний облік товзапасів, а на додачу ще й облік товарних запасів також за кожним окремим місцем продажу. Більше того, в Порядку фігурує ще й поняття «місце зберігання» з натяком на те, що коли товари потрапляють до місць продажу з місця зберігання — документи на це теж складова товарного обліку.
При цьому місцем продажу визнається кожен стаціонарний або будь-який пересувний об’єкт, у тому числі транспортний засіб чи частина такого об’єкта, де здійснюються розрахункові операції.
Аби виконати вимогу Закону про РРО, недостатньо просто пояснити, звідки товар взявся у ФОП. Потрібно також документально підтвердити, як він потрапив на конкретну торговельну точку цього ФОП.
Якщо товар спочатку заходить на місце зберігання (тобто на склад), а вже потім додатково роз’їжджається по місцях продажу, необхідно складати документи на внутрішнє переміщення товарів між ФОП та його окремими місцями продажу. У такому разі документи на внутрішнє переміщення товарів є невід’ємною частиною товарного обліку .
При вибутті через внутрішнє переміщення не зазначається отримувач товару. Крім того, на кожній торговельній точці мають бути і документи, які підтверджують, у якого постачальника ФОП купив товари.
Такий сами облік при використанні товзапасів для власних потреб.
1. дозволяє продаж лише тих товарів, які відображені в обліку товарних запасів;
2. зобов’язує надавати податківцям під час перевірки документи, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу.
За недотримання цих правил загрожує штраф за ст. 20 Закону про РРО.
Розміри штрафу чималі — подвійна вартість товарів, які не обліковані у встановленому порядку. При цьому вартість визначається за цінами реалізації, але не менше 170 грн.
Норми відповідно пп. 9 та 11 розд. ІІ Порядку, по суті, повторюють вимоги Закону про РРО, але дещо їх конкретизують.
Так, згідно з п. 9 розд. ІІ ФОП, зобов’язаним вести облік товзапасів, заборонено не лише продаж товарів, на які були відсутні підтвердні документи (як це було раніше), але й продаж товарів, не відображених у Формі обліку. А у п. 11 конкретизовано, що документи на місці продажу податківцям може надавати не тільки особисто ФОП, але і продавець.
Форма обліку та первинні документи на товари мають зберігатись у місці продажу аж допоки не вибуде (через продаж чи іншим чином) остання одиниця товару, відображеного в таких первинних документах .
Літинська ДПІ ГУ ДПС у Вінницькій області