З метою здійснення якісного адміністрування плати за землю з юридичних осіб та досягнення збільшення надходжень по цій платі органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, до 1 лютого подають контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформують відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності відповідно до п. п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України є обов’язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Порядок нарахування та сплати орендної плати визначені ст. 288 Податкового кодексу України
Орендна плата за земельну ділянку нараховується на підставі договору оренди такої земельної ділянки. Згідно договору орендодавець зобов’язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов’язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
В договорі оренди землі зазначається:
об’єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);
дата укладення та строк дії договору оренди;
орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може:
1. бути меншою за розмір земельного податку:
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
2. перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
3.перевищувати розмір орендної плати, що дорівнює 12 відсотків нормативної грошової оцінки, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах;
4. для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку;
5. для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати.
За 4 місяці поточного року від сплати орендної плати, по договорах укладених між органами місцевого самоврядування та юридичними особами місцеві бюджети поповнилися на 166,6 млн.грн., що в порівнянні з аналогічним періодом минулого року надходження збільшилися на 26 млн.грн. (140,6 млн.грн.).