Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо антифорстолінгових обмежень продажу акцизних марок та оподаткування акцизним податком реалізації тютюнових виробів

опубліковано 04 грудня 2023 о 08:32

Управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Вінницькій облатсі інформує, що Державна податкова служба з метою надання методичної допомоги стосовно застосування положень пункту 16 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з питань антифорстолінгових обмежень продажу акцизних марок та оподаткування акцизним податком реалізації тютюнових виробів повідомляє таке.

Пунктом 16 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, визначено, що тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно:

протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку не може перевищувати 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев’ять календарних місяців;

протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, з обсягів реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або ввезення на митну територію України імпортерами, що перевищує 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев’ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, акцизний податок сплачується із застосуванням коефіцієнта 1,5.

При цьому Кодексом не передбачено будь-яких виключень, які дозволяють суб’єктам господарювання не застосовувати норми пункту 16 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, в тому числі як щодо нових підакцизних товарів, які не ввозилися імпортером на митну територію/не вироблялись виробником, так і щодо підакцизних товарів, які не ввозилися/не вироблялись виробником протягом дев’яти місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, які передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку. Зазначена позиція ДПС, яка направлена листом від 24.08.2023 № 1774/4/99-00-09-04-03-04, погоджена Міністерством фінансів України (лист від 15.09.2023 № 11320-10-62/25218).

У разі, якщо тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну не ввозилися імпортером/не реалізовувалися виробником протягом січня - вересня поточного року, то акцизний податок з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну ввезених на митну територію України/реалізованих виробником тютюнових виробів, протягом жовтня - грудня поточного року, повинен сплачуватися із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Щодо визначення середньомісячного обсягу продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну

Пунктом 5 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1251, визначено реквізити, які наносяться на кожну марку акцизного податку, серед яких зазначено такі реквізити акцизної марки, як:

позначення виду акцизної марки, що складається із слів та літер (зокрема, але не виключно, «тютюн вітчизняний (сигарети з фільтром)» - «ТВ ЗФ», «тютюн вітчизняний (сигарети без фільтра, цигарки)» - «ТВ БФ», «тютюн вітчизняний (сигарили)» - «ТВ СГ», «тютюн імпортний (сигарети з фільтром)» - «ТІ ЗФ», «тютюн імпортний (сигарети без фільтра, цигарки)» - «ТІ БФ», «тютюн імпортний (сигарили)» - «ТІ СГ», «тютюн вітчизняний (інші вироби'»» - «ТВ ІНШІ», «тютюн імпортний (інші вироби)» - «ТІ ІНШІ», «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням вітчизняні» - «ТВЕН В», «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням імпортні» - «ТВЕН І»); кількість штук у пачці або упаковці (для сигарет, цигарок та сигарил).

При визначенні середньомісячного обсягу продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, слід керуватись наступним алгоритмом:

1) обраховується середньомісячний обсяг реалізації підприємством- виробником та/або імпортером на митній території України окремо вироблених та імпортованих тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну за попередні дев’ять календарних місяців за кожним видом продукції, який маркується відповідними видами марок акцизного податку («сигарети з фільтром», «сигарети без фільтра, цигарки», «сигарили», «ТВЕН» та «інші вироби») без їх додаткового поділу на кількість штук у пачці або упаковці (для сигарет, цигарок та сигарил);

2) обраховується середньомісячний обсяг реалізації загальної кількості продукції за її видами, який визначено вище за кожним показником, із застосуванням коефіцієнту 1,15;

3) обраховується за кожною заявкою-розрахунком кількості марок акцизного податку загальна кількість продукції за її видами, яка буде маркована такими марками акцизного податку, обчислення якої здійснюється як сума доданків, кожний з яких визначаються як добуток кількості замовлених марок за відповідними видами марок та кількості штук у пачці або упаковці (для сигарет, цигарок, сигарил та ТВЕН), або ваги (для інших видів тютюнової продукції);

4) обсяги продукції за її видами, які будуть марковані такими марками акцизного податку за усіма поданими заявками-розрахунками протягом кожного з трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку порівнюються, і відповідно не повинні перевищувати, середньомісячного обсягу реалізації загальної кількості відповідного виду продукції, обрахованого із застосуванням коефіцієнту 1,15.

З урахуванням наведеного лист ДПС щодо застосування антифорстолінгових обмежень від 26.10.2022 № 13030/7/99-00-09-04-03-07 застосовується в частині, що не суперечить позиції ДПС, викладеній у цьому листі.